Звіт про проведення двомісячника « З охорони та відтворення рибних запасів у низов’ях Дніпра» у НВК № 48

     У зв'язку із все зростаючими потребами людини в харчових продуктах, удосконаленням методів і знарядь лову, з погіршенням екологічного стану багатьох водойм рибні запаси значно зменшилися і продовжують зменшуватися. Тому рибу необхідно не тільки охороняти, але і піклуватися про її розпліднення. Сьогодні в нас існує Державна інспекція з охорони і відтворення рибних запасів та регулювання рибальства, яка встановлює певні обмеження вилову риби. Крім того, вона веде боротьбу з браконьєрами, тобто особами, що добувають рибу недозволеними способами, у заповідних зонах чи у заборонений час.
     Від організації і проведення масово-роз’яснювальної роботи у значній мірі залежить результат всієї рибоохоронної роботи на рибогосподарських водоймах міста та області. Школа не стоїть осторонь гострих проблем сучасності.Саме тому, масово-роз’яснювальна робота в 2017-2018 році була спрямована на роз’яснення вимог природоохоронного законодавства, попередження порушень «Правил любительського та спортивного рибальства», висвітлення всесторонньої інформації по виконанню заходів щодо охорони нерестуючої риби, успішному проходженні зимівлі риби на водоймах області, а також основні заходи по боротьбі з браконьєрством, незаконній торгівлі водними біоресурсами і забороненими знаряддями лову, дотриманням тиші під час нересту риби.
     Вчителями за звітний період проведені тренінги, тематичні уроки, серії лекцій та бесід учнями 5-9 класів та рибалками-любителями. Школярі активно приймали участь у конкурсі творчіх робіт, створювали власні проекти, працювали з додатковими джерелами інформації, оформлювали реферати, збирали фотоматеріали. Учні старшої школи активно пропагували спортивне рибальство, активний відпочинок та збереження різноманіття іхтіофауни річки Дніпро.

     Заходи щодо проведення двомісячника з охорони рибних багатств у водоймах міста в нерестовий період 2018 року у НВК № 48

риба1

 

Вікторина : « Цікаве про риб»

риба2

 

Конкурс соціальних агітаційних листівок : « Збережемо рибні запаси»

риба3

риба4

риба5риба6

 

 

 

 

Урок з учнями 7 класу « Охорона рибних багатств»

риба7

 

Тренінгове заняття « Хто такий браконьєр?»

риба8

риба9

риба10

 

Гра з молодшими школярами на свіжому повітрі « Впіймай рибку велику та маленьку!»

 

риба11

риба12

 

     Тема уроку: «Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб»
     Мета:систематизувати та узагальнити знання учнів про будову органів риб,їх функцій ; ознайомити учнів із значенням риб у природі і в житті людини; обґрунтувати необхідність охорони риб;
     Розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати в учнів пізнавальний інтерес до біології.
     Виховувати бережливе ставлення до природи,здійснювати екологічну освіту та виховання; виховувати культуру спілкування під час біологічних змагань.
     Тип уроку: комбінований
     Форма проведення уроку: гра
     Обладнання та матеріали: таблиці « Розмноження та розвиток риб», «Клас Кісткові риби»;зображення кісткових та хрящових риб; різноманітна продукція з риби: консерви, паштети, ікра,кісткове борошно, вітаміни А,D,Е, рецепти блюд з риби; ромашка «пелюстки риб»;на столах учнів: рецепти блюд з риби, списки риб занесених до Червоної книги України; «казкові рибки» із запитаннями до рефлексії.
     Структура уроку:
? Організаційний етап:
(організація класу до роботи, відрекомендувати капітанів команд і по одному учню з команди-суперниці, які ловитимуть рибки-бали.)
? Актуалізація опорних знань:
(Нехай ваші відповіді свідчать про те, що ви добре засвоїли надклас Риби. А ще ви почуєте і запам’ятаєте багато цікавого,корисного і цінного. Під час уроку ви не тільки перевірити свої знання з даної теми, а й свою витримку,рішучість, кмітливість, дружбу, взаємоповагу, взаємопідтримку, вміння спостерігати і швидко орієнтуватися в певних ситуаціях.)
     ЗНАЮ! ВІРЮ! МИ ЗМОЖЕМО!
     (Біологічний анекдот)
     Рибалка запитує іншого рибалку, що давно сидить з вудкою на березі річки:
-Ну, і як сьогодні вода?
-Дивовижна! Риба взагалі не хоче з неї вилазити.
А.Конкурс « Іхтіологічна розминка»
(капітани команд називають номери запитань)
1)Назвіть систематичну категорію,яку ми зараз вчимо
2)Які ряди риб належать до класу Кісткові риби?
3) До якого типу належить надклас Риби?
4)Які ряди риб належать до класу Хрящові риби?
5)Які надряди риб належать до класу Кісткові риби?
6)Які класи риб належать до надкласу Риби?
7)Як називається неука,що вивчає риб?

     Б.Конкурс «Кросвордів».
     Вчитель: Ви отримали домашнє завдання(кожна команда), скласти кросворд «Зовнішня та внутрішня будова риб» по 10 запитань. Прошу передати свої кросворди командам-суперницям.
(Поки команди розв’язують кросворди,вчитель запрошує по 1 гравцеві від команди на конкурс «Скоромовок»)
     В.Конкурс «Скоромовок».
1) Вчора сталась новина,
сом зробив собі човна.
Бо уже старому сому
важко плавати одному.
2)Щука борщику зварила,
     Ляща щиро припросила.
? Ляще, ляще, хочеш ще?

(Кожному учаснику потрібно повторити скоромовку 3 рази, але кожного разу, як можна швидше і відповісти на одне запитання. Після цього перевірка кросвордів.)
     III.Мотивація навчальної діяльності:
     Риби дуже цікаві тварини.Їх можна зустріти в гірських потоках,де швидкість течії до 2 м/с,на глибинах, де тиск сягає 1000 атмосфер, у гарячих джерелах з температурою +50-52 градуси і при температурі близькій до температури замерзання -2,-3 градуси. Риби можуть жити від кількох років до 100 років і більше. Вони можуть відкладати від кількох до 300 млн. і більше ікринок. Риби багато чого можуть! На це вони і … риби.
(Повідомлення теми, мети уроку .)
? Вивчення нового матеріалу:
На наш урок ми запросили багатьох спеціалістів, знавців риб: кандидата біологічних наук, академіка АН України,доктора біологічних наук,лікаря-паразитолога, рибовода,еколога, експерта з охорони природи, члена гуртка «Юний еколог», шеф-кухаря ресторану « Прибій»,які нам розкажуть багато цікавого про риб.
     1.Іхтіолог,кандидат біологічних наук.
Роль риб в природі.
     Риби в природі слугують однією із ланок живлення: рибами живляться різні водні тварини, а риби,в свою чергу,живляться різноманітними рослинами і тваринами. У риб в природі є багато конкурентів. Наприклад, бактерії і віруси можуть викликати різні захворювання у риб. Деякі риби, такі як гамбузія, плітка, окунь поїдають личинок комарів. Хижі риби знищують велику кількість цінних порід риб. Є риби – любителі поласувати ікрою інших риб та мальками риб.
     2). Іхтіолог, доктор біологічних наук.
Господарське значення риб.
    Понад 18 % населення Землі задовольняє свої потреби у тваринних білках за рахунок риби.        Щорічний світовий видобуток риби становить близько 70 млн.т. Для людини риба – це насамперед цінний продукт харчування(м'ясо й ікра), а також джерело вітамінів А І D,що містяться в печінці й ікрі риби. За хімічним складом риба багата на білки, жири, мінеральні речовини, вітаміни. З риби виготовляють медичний і технічний жири( з печінки тріски,акул, скатів). Вживання риб’ячого жиру запобігає виникненню у дітей важкої хвороби – рахіту.
     Риб’ячий клейдобувають з плавальних міхурів, луски, кісток і хрящів риб. Його використовують у текстильному виробництві,кондитерській промисловості, зокрема, для виготовлення желе,мармеладу, а також в медицині для виготовлення пластирів. З риб’ячої шкіри виготовляють галантерейні вироби. Шкірою риб оздоблюють взуття. З відходів риб виготовляють риб’яче борошно, що йде на корм тваринам. З непридатної для людини і тварин риби виготовляють добрива, що сприяють підвищенню врожайності сільськогосподарських культур.
     А ще з риби виготовляють:
а) консерви
б)пресерви
в)ікру
г) печінку і велику кількість дуже смачних і поживних страв.
     3).Шеф-кухар ресторану «Прибій». ( В одязі кухаря)
Риба -цінний продукт харчування.
      Риби –дуже цінний продукт харчування, один із основних джерел харчового білка. Люди з задоволенням споживають м'ясо риб. Цінність риби залежить від смакових якостей м’яса,його кольору. Наприклад,м'ясо судака менш калорійне,ніж хамси, але судак ціниться в кілька разів дорожче. Рибуїдять свіжою, мороженою, солоною,копченою,в’яленою,сушеною та консервованою.Дуже цінним продуктом харчування є чорна ікра з осетрових та червона ікра з лососеподібних риб.Як шеф-кухар ресторану «Прибій» я дуже полюбляю готувати страви з риби і хочу поділитися простими рецептами приготування страв. (Називає назви цих страв і роздає віддруковані рецепти страв з риби всім учням/)
     4.Паразитолог.
Негативне значення риб.
      Риби можуть завдавати і шкоду для здоров’я людини, поширюючи небезпечні захворювання. Так споживаючи напівсиру рибу можна заразитися стьожаком широким, або котячим сисуном.
     Статевозріла форма стьожака широкого паразитує в кишечнику людини. Котячий сисун небезпечний тим, що оселяється в печінці людини, внаслідок чого розвивається жовтяниця і порушується робота шлунка. Тому дуже рекомендую: добре проварювати і просмажувати рибу перед споживанням.
     5.Іхтіолог,академік.
Отруйні і хижі риби.
     Є риби які можуть завдавати і деякої шкоди. Хижі риби: щука, баракуда, акула знищують велику кількість цінної риби. Акули й баракуди можуть навіть нападати на людей, що купаються.
     Серед риб трапляються активно і пасивно отруйні риби. Так бородавчатка, що водиться біля берегів Австралії має 12 товстих спинних плавців, що містять залози з найсильнішою в світі отрутою. В Чорному морі водяться отруйний морський дракончик, морський кіт, морська корівка,морський йорж, або скорпена.
До пасивно отруйних належать кузовки, деякі тропічні оселедці в певний період розмноження, деякі скумбрієві. В цей час в них отруйне все: м'ясо, ікра, внутрішні органи.
     6. Рибовод.
Рибне господарство.
Запаси морських і річкових риб досить великі, але не безмежні. Тому риб розводять штучно.            Рибне господарство, яке займається розведенням й вирощуванням деяких цінних видів риб,дає можливість за короткий строк збільшити обсяг рибної продукції. З 1га площі водиможна отримати від 10 до 72 ц. товарної риби.
     В Україні добре розвинене ставкове рибне господарство. Розрізняють два типи рибних господарств: тепловодні та холодноводні.
     Утепловодних розводять теплолюбних риб: коропа, товстолобиків, амурів, линя, сріблястого і золотистого карасів, судака тощо.У холодноводних – форель, сигів, ряпушку, пелядь.
     В одних господарствах рибу розводять і вирощують від ікринки до товарного стану і утримують плідників, а в інших - від ікринок до віку, коли можна випускати у водойми.(стор.підручника) За останні десятиріччя широко впроваджуються індустріальні методи розведення і вирощування різних видів риб у водоймах – охолоджувачах теплових і атомних електростанцій, де в підігрітій воді риба швидко росте.
     7.Еколог.
Забруднення і отруєння водойм.
     Найпоширенішими забруднювачами водойм є стічні води промислових підприємств. Вони діють на риб поступово: спочатку риби довго хворіють і врешті гинуть, а в тих які виживають, м'ясо стає непридатним для споживання людиною.
     Небезпечні і синтетичні миючі засоби, які знижують здатність води до насичення киснем, паралізують дію бактерій і тому не розкладаються, а скупчуються, утворюючи на поверхні шкідливу піну. Найбільш чутливі до забруднення води мальки та ікра риб.
     Дуже небезпечними забруднювачами води є бензин, мазут і нафта. Важливо запобігати забрудненню водойм мінеральними та органічними добривами і отрутохімікатами.
     8.Експерт з охорони природи.
Охорона риб.
     Рибні запаси катастрофічно зменшуються. Потрібні негайні заходи з охорони та раціонального використання рибних ресурсів.
     В Україні, як і в більшості інших країн, охорона риб передбачає такі заходи:
- заборона вилову риб, чисельність яких у природі різко знизилася, чи видів занесених до                Червоної книги України;
- забороналовити рибу в нерестовий період, у місцях зимівлі, в межах заповідних територій;
- повна заборона згубних засобів вилову риби – острогу, застосування хімічних речовин, електрошоку, глушіння вибухівками, любительського вилову сітками;
- визначенняграничних розмірів риб тих чи інших видів, яка може бути виловлена;
- заборона влаштування завалів на річках, скиданняґрунту, викошування очерету та знищення дерев у місцях нересту риб;
- обмеження руху моторних човнів і суден у місцях нересту, боротьба із задухою в зимовий період;
- розведення та випуск у водойми мальків цінних видів риб.
     9.Член гуртка «Юний еколог».
Риби Червоної книги України.
     Об’єктами особливої уваги повинні бути рідкісні види риб і риби яким загрожує зникнення. До Червоної книги України занесені 32 види риб: лосось дунайський, харіус, умбра, йорж смугастий, стерлядь, білуга, шип й інші.
До Червоної книги Житомирщини занесена - Марена дніпровська.
(На столах учнів лежать списки риб Червоної книги України)
Закликаю всіх охороняти, цінувати риб і не завдавати їм шкоди
своєю господарською діяльністю.
     V.Узагальнення і систематизація знань.
Г.Конкурс «Цікава іхтіологія».
(Відповідають учасники обох команд)
1.Морська риба, яка за формою нагадує шахову фігуру?(морський коник)
2.Які міста носять назви риб? (Судак,Калуга)
3.Риба з ряду Акули та інструмент коваля для кування металу мають однакову назву.(Молот)
4.Риба, назва якої складається з 4 літер і є однаковою з назвою комахоїдної тварини.(їжак)
5.Назва цієї риби однакова з назвою органа рослин, що здійснює фотосинтез(лист)
6.Яка риба з ряду акули має назву старовинної холодної зброї?(риба-меч)
7.Порода золотої рибки і оптичного приладу для спостереження за небесними тілами.(телескоп)
8.Назвіть рибу, яка має назву таку ж , що й небесне світило.(Місяць-риба)
    Д.Конкурс «Іхтіологічна розминка».
    (Учні по черзі відривають «пелюстки-рибки» ромашки, на звороті яких написані анаграми з назвами риб.)
Акщу - щука Таск - скат
Опорк - короп Лавоб - вобла
Лакуа - акула Теросе - осетер
Мос - сом Даксу - судак
Горву - вугор Нарема - марена
Е. «Екологічний конкурс».
(Представники команд відповідають по черзі на запитання екологічного змісту)
   1.Взимку на річках і озерах проробляють у льоду ополонки.Іноді в ополонки ставлять стебла очерету. З якою метою це роблять?
   2.Яку рибу використовують у боротьбі з малярією? Як називається такий метод?
Є. Екологічний конкурс «Якби могли говорити риби річки Уж».
(Висвітлює екологічні проблеми річки Уж ,що протікає через місто Коростень.)
    VI. Перевірка знань учнів:
Ж. «Мовчанка».
(Звучить приємна музика « Ранок на озері». Учням пропонуються завдання на листочках, за допомогою яких здійснюється коротка письмова перевірка знань.
Вчитель промовляє: «Ловіться рибки –бали лише великі і достатні!»

    VII.Підбиття підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання.
Ми сьогодні гарно попрацювали . Встигли систематизувати й узагальнити знання з теми,дізналися багато цікавого про господарське значення риб ,рибне господарство і охорону риб.
Вам сподобався наш сьогоднішній урок?
     З.Рефлексія.
На столах лежать «Казкові рибки»,на звороті яких написані запитання:
1.Вам сподобався сьогоднішній урок?
2.Ви дізналися про господарське значення риб?
3.Ви запам’ятали скільки риб занесено до Червоної книги України?
4.Ви вже знаєте, що таке ставкове господарство?
5.Ви сприятимете збереженню риб нашої місцевості?
(Якщо відповідь позитивна,то учень навпроти запитання ставить знак «+», а якщо негативна, то знак «- «)
     VIII.Оцінювання знань учнів і оголошення домашнього завдання.
(Підрахунок рибок-балів,оцінювання повідомлень, конкурсів.)

Вчитель: Закінчити урок я хочу словами Бернарда Шоу:
«Тепер, коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на Землі, як люди»